Projecten in actie met Banco da Familia

Projecten in actie met Banco da Familia

Banco da Familia logo1.jpg

Oikocredit werkt samen met partners in Azië, Afrika, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied om gemeenschappen met lage inkomens te ondersteunen, sociale impact te creëren en veerkrachtige en duurzame bedrijven op te bouwen.

We selecteren zorgvuldig partners die onze waarden en doelstellingen op het gebied van sociale inclusie delen, om samen de ecologische, economische en sociale prestaties te verbeteren.

Gemeenschapsgerichte strategie

De nieuwe strategie van Oikocredit voor 2022-2026 richt zich op het vergroten van de veerkracht van gemeenschappen door onze activiteiten te innoveren en uit te breiden naar huisvesting, onderwijs, gezondheidszorg, water en sanitaire voorzieningen. We hanteren een bottom-up benadering om ervoor te zorgen dat we leren van de organisaties die werken met mensen met een laag inkomen.

Als onderdeel van deze nieuwe gemeenschapsgerichte aanpak wil Oikocredit haar partners die op deze gebieden actief zijn ondersteunen, zoals Banco da Familia in Brazilië.

Banco da Familia is een Braziliaanse microfinancieringsinstelling (MFI) die in 1998 is opgericht door de Kamer van Koophandel van Zakenvrouwen (Chamber of Women Entrepreneurs), Women's World Banking en lokale ondernemersverenigingen. In de afgelopen 20 jaar is Banco da Familia uitgegroeid tot de grootste microkredietorganisatie in het zuiden van Brazilië, die kredieten verstrekt aan micro- en kleine ondernemers in meer dan 130 steden in drie verschillende staten.

Sinds 2004 werkt de microfinancieringsinstelling samen met Oikocredit en ontving zij een lening van US$ 30.000.

Banco da Familia

Betere toegang tot huisvesting en sanitaire voorzieningen in Brazilië

In Brazilië zijn er veel kleine bedrijven in de lage-inkomenssector. De MFI Banco da Familia vindt dat krediet niet alleen een middel moet zijn om productieve bedrijven te ondersteunen, maar dat het er ook op gericht moet zijn om mensen met een laag inkomen toegang te geven tot het financiële systeem. Dit weerspiegelt de strategie van Oikocredit op het gebied van financiële inclusie: het aanbieden van verantwoorde financiële diensten die bijdragen aan financiële zekerheid en economische zelfstandigheid.

Met deze missie in het achterhoofd zet Banco da Familia de behoeften van de klant centraal. Door een betere koppeling tussen feedback van klanten, bezoeken van kredietverleners en het senior management ontwikkelt zij voor ondernemers betaalbare financiële producten die beter aansluiten bij hun behoeften.

Om financiële initiatieven op de markt te brengen, verzamelt Banco da Familia eerst informatie van de eindklant. Dit wordt gebruikt om programma's voor capaciteitsopbouw te ontwikkelen, mensen bewust te maken van de slechte omstandigheden en het implementatieproces te starten. Daarnaast zijn het verzamelen van feedback van klanten en het aanbieden van producten en diensten die aansluiten op de behoeften van klanten ook belangrijke onderwerpen waar Oikocredit zich op richt tijdens due diligence en het monitoren van partners.

Banco da Familia heeft drie verschillende retailkredieten ontwikkeld die specifiek bedoeld zijn voor de financiering van renovatieprojecten voor woningen, betaalbare nieuwbouwprojecten en projecten op het gebied van water, sanitaire voorzieningen en hygiëne (WASH).

Renovatie van woningen: Erkenning van aanhoudende vraag naar woningen

Het product "woningrenovatie" werd in 2004 ontwikkeld. Kredietverleners waren zich bewust geworden van de aanhoudende vraag van klanten naar woningrenovaties. Aanvankelijk vroegen klanten om leningen voor de inrichting van werkruimten in huis, maar al snel werden ook andere woningverbeteringen voorgesteld. Dit creëerde grotere financieringsmogelijkheden voor Banco da Familia en zorgde voor een sterke band tussen medewerkers en gezinnen.

Met dit product werden leningen verstrekt voor kleine tot middelgrote renovaties om te voldoen aan behoeften op het gebied van gezondheid, toegankelijkheid en veiligheid. Er werden kredietagenten aangesteld om klanten te begeleiden om een te hoge schuldenlast te voorkomen.

Betaalbare huisvesting: Betere toegankelijkheid en meer waardigheid

In 2012 volgde het product "betaalbare huisvesting", bedoeld om de toegankelijkheid van basiswoningen te vergroten en de woonomstandigheden te verbeteren. De financiering van woningbouw wordt doorgaans beperkt door factoren als materiaalkosten, grondbezit en verzekeringen. Banco da Familia erkende echter hoe de geleidelijke verbetering van de huisvesting het gevoel van eigenwaarde van de gezinnen vergrootte. Het product werd gecreëerd voor een doelgroep die geen toegang had tot het traditionele banksysteem, zoals mensen zonder formele grondbezittingen of zonder toegang tot de huurmarkt. Het bleek dat kleine investeringsbedragen zorgden voor meer waardigheid. En voor mensen die in slecht gebouwde en vaak gevaarlijke woningen wonen, kon het ook levens redden.

Het product zorgde ook voor een bredere sociale impact in de lokale bosbouwsector. KMO's hadden te kampen met dalende houtprijzen en toenemende lokale faillissementen. Banco da Familia hielp de crisis te boven te komen en stimuleerde de vraag door samen te werken met houtproducenten en huizenbouwers.

WASH: betere levensomstandigheden

In 2017 heeft Banco da Familia met succes haar nieuwste product uitgerold: een retail lening die bedoeld is om projecten te financieren op het gebied van water, sanitaire voorzieningen en hygiëne. Het WASH-product verstrekt leningen om water- en sanitaire voorzieningen te verbeteren en aan te leggen. Dit product is na de eerste twee succesvolle huisvestingsproducten ontstaan uit de nauwe relatie tussen de MFI en haar klanten.

Slechts weinig gemeenschappen hadden programma's voor gezinnen die geen toegang hadden tot schoon water of sanitaire voorzieningen, dus zag Banco da Familia een kans om haar ervaring op het gebied van renovatie te benutten door gespecialiseerde oplossingen te lanceren. De bank zag ook de voordelen van betere leefomstandigheden, zoals betere bestrijding van ziekten en meer inkomsten voor de lokale gemeenschappen.

De MFI maakte gebruik van de toegang van klanten tot nieuwe technologieën door hen in staat te stellen leningen aan te vragen via WhatsApp en sociale media, maar ook via persoonlijk contact met de filialen en kredietverleners.

Positief netwerkeffect

Banco da Familia heeft meer dan 140.000 mensen bereikt met toegankelijke retailleningen. En dankzij haar gebruikersgerichte financiële producten, programma's voor capaciteitsopbouw en een groeiend vertrouwen tussen leningverstrekker en klant heeft zij een positief netwerkeffect en een toename van gemeenschapsleiders gezien.

Oikocredit ondersteunt partners als Banco da Familia in hun missie om flexibele en innovatieve financiële producten te leveren aan gemeenschapsgerichte projecten. Onze partners hebben het lokale inzicht om de unieke behoeften van hun klanten te identificeren en de impact op de lokale gemeenschappen te monitoren. Door meer te weten te komen over partnerorganisaties kan Oikocredit de oplossingen financieren die gemeenschappen met lage inkomens weerbaarder maken.

Lees meer over Oikocredit-partner Banco da Familia in de gedetailleerde casestudy (in het Engels, download) en ontdek hoe deze MFI innovatieve producten ontwikkelt voor gezinnen en bedrijven met een laag inkomen in Brazilië.

« terug