Sociale impact in de pandemie: hoe Oikocredit partners helpt terug te vechten

Sociale impact in de pandemie: hoe Oikocredit partners helpt terug te vechten

Het coronavirus discrimineert niet, het kan ieder van ons treffen. Toch is het duidelijk dat mensen met een laag inkomen – de dagloners, de duizenden verkopers op de markt, de miljoenen mensen die dicht op elkaar wonen in sloppenwijken, mensen die al moeite hadden om voedsel op tafel te krijgen – het zwaarst zullen worden getroffen door de nadelige effecten van de pandemie. (1)

Deze systemische ongelijkheid is blootgelegd door het coronavirus COVID-19. En veel van deze kwetsbare mensen zijn de klanten van Oikocredits partners. Wat kan Oikocredit doen? Hoe werken we aan onze missie in deze buitengewone situatie? Ging Ledesma, Oikocredits directeur Social Performance & Innovation, vertelt over de stappen die Oikocredit heeft genomen om onze partners – en daarmee de eindklanten – te ondersteunen in deze kritieke tijd, en waarom innovatie en samenhorigheid cruciaal zijn in deze uiterst uitdagende tijden.

Voor Oikocredit betekent ‘sociale impact’ in deze pandemie dat we partners helpen om een antwoord te ontwikkelen op de uitdagingen van deze nieuwe realiteit. We zijn het er allemaal over eens dat deze tijden, ondanks grote onzekerheid, van ons solidariteit, geloof en doorzettingsvermogen vereisen.

Oikocredits medewerkers werken hard om nieuwe manieren na te streven om de sociale impact te maximaliseren. Naast het praten met al onze partners over de situaties waarmee ze worden geconfronteerd, om hun financiële behoeften te begrijpen en te beoordelen welke ondersteuning we kunnen bieden, hebben we initiatieven gelanceerd die de rol laten zien die Oikocredit moet spelen als katalysator voor het versterken van onze partners in deze situatie.

Extra ondersteuning voor partners die het meest behoefte hebben aan begeleiding

Speciaal voor kleine en middelgrote financiële instellingen hebben we de tweedelige webinar-serie ‘Staying Ahead of Corona: Scenario Building and Stress Testing’ gelanceerd. De eerste twee webinars werden begin april gehouden, bijgewoond door zo’n 80 vertegenwoordigers van 20 partners uit heel Zuidoost-Azië en Engelssprekend Afrika. Een soortgelijke sessie wordt uitgerold voor onze partners in Franstalig Afrika en Latijns-Amerika.

We ontwikkelen het tweede deel van de webinars op basis van feedback van deelnemers tot nu toe. Ook zijn we in gesprek met collega-organisaties om de mentoraanpak die we voor deze webinars hebben ontwikkeld, breder beschikbaar te maken. Ik heb zelf aan de webinars deelgenomen en het is me duidelijk geworden dat onze partners onze nog intensievere ondersteuning in deze onzekere tijden waarderen. Al is het via videobellen, het is uitermate belangrijk dat onze partners contact kunnen leggen met medewerkers van Oikocredit, die dichtbij hun lokale gemeenschap staan, of daar zelfs deel van uitmaken.”

Praktische tools voor partners en medewerkers

Om onze partners te helpen bij het navigeren door de enorme hoeveelheid informatie die beschikbaar is over het omgaan met het coronavirus, hebben we zorgvuldig bronnen geselecteerd waarvan we denken dat ze praktische, bruikbare begeleiding bieden aan al onze partners. Deze materialen zijn rechtstreeks met onze partners gedeeld en ze zijn beschikbaar op Oikocredits internationale website.

De tools die beschikbaar zijn voor Oikocredit-medewerkers om onze partners te ondersteunen, zijn uitgebreid. Zoals altijd gaat dit verder dan alleen financiële ondersteuning. Zo gebruiken we e-learning-tools om collega's te helpen om partners te begeleiden bij onderwerpen als bedrijfscontinuïteit en stresstests.

Het isolement doorbreken en een online netwerk opbouwen

Meer dan ooit moeten we bij elkaar komen en nauw met elkaar samenwerken. Om innovatie te blijven stimuleren, moeten we intensiever de dialoog opzoeken en kennis delen. Daarom creëert Oikocredit online een netwerk van partners, dat hen digitaal bij elkaar brengt om ervaringen te delen en elkaar te inspireren. Tijdens de eerste van deze online meetings deelde een succesvolle Nigeriaanse microfinancieringspartner hoe zij tot nu toe op de crisis reageren en wat zij daarvan leerden.

We blijven ook samenwerken met onze collega's en netwerken in de sector, zoals de Social Performance Task Force en het Platform for Inclusive Finance (NpM), omdat we samen sterker zijn. Dat Oikocredit en haar collega’s van het NpM blijvend hun steun beloven aan gemeenschappen met lage inkomens, werd formeel bevestigd in “the Covid-19 Investor Statement” die deze week ondertekend werd. 

Laten we samen verder gaan

En daar blijft het niet bij. In het hele Oikocredit-netwerk, van onze investeerders tot onze kantoren in Afrika, Azië en Latijns-Amerika, zullen we ons blijven concentreren op het zo goed mogelijk ondersteunen van onze partners om de negatieve effecten van deze pandemie op de meest kwetsbare mensen ter wereld te verminderen.

Het bestrijden van de ongelijkheden die het coronavirus blootlegt, vormt de kern van ons bestaan. Onze missie is nu belangrijker dan ooit, en we zijn dankbaar dat onze loyale investeerders ons doel delen om het leven van mensen met een laag inkomen te verbeteren. Laten we dus sterk blijven in onze gezamenlijke inzet voor dit doel en kracht vinden in solidariteit. Weet dat het werk dat ieder van ons doet, en de ondersteuning die we kunnen bieden, bijdraagt ​​aan het helpen van degenen die in deze onzekere periode waarschijnlijk het hardst worden getroffen.

(1) www.oxfam.org/en/press-releases/half-billion-people-could-be-pushed-poverty-coronavirus-warns-oxfam (in het Engels)

Labels
OC België Covid-19

« Terug naar het nieuwsoverzicht

Archief > 2020

december

november

oktober

september

juni

mei

april

maart

februari

januari